Eksperymenty fizyczne, pacynki, fitness, a może tworzenie żywego obrazu? To tylko niektóre z propozycji dla nauczycieli, którzy w dniach 25-26 lutego 2022 r. uczestniczyli w II Pijarskim Spotkaniu Edukacyjnym zorganizowanym w Zespole Szkół Zakonu Pijarów w Poznaniu.
W pracy z dziećmi i młodzieżą niesamowicie ważne jest podejście nauczyciela do ucznia. Dlatego spotkanie rozpoczęło się od wykładu: „Jak zadbać o siebie, by pracować z innymi? Elementy porozumienia bez przemocy” Małgorzaty Narożnej-Szmani, pedagog, terapeuta, coach, członek Poznańskiego Stowarzyszenia Pedagogów i Psychologów Szkolnych. Prelegentka zwróciła uwagę na język, jakim zwracamy się do naszych uczniów, jak uważne słuchanie może wspierać komunikację, a także jaką siłą jest wspieranie uczniów w klasie, które może prowadzić do sukcesu całej grupy.
Do drugiego dnia uczestników wprowadziła Eucharystia, podczas której Słowo Boże z dnia idealnie wpisywało się w temat naszego spotkania, Jezus błogosławi dzieci (Mk 10,13-16). – Staramy się, żeby dzieci stawały się takie, jakbyśmy chcieli, żeby się stawały – mówił o. Jacek Wolan, Asystent Prowincjalny ds. duszpasterstwa młodzieży i komunikacji. – Natomiast Ewangelia proponuje nam zupełnie coś innego – to my powinniśmy stawać się jak dzieci.
Tegoroczny program warsztatów przygotowany przez nauczycieli z naszych szkół był niesamowicie bogaty i różnorodny. Ponad 100 pedagogów z Bolesława, Elbląga, Jeleniej Góry, Katowic, Krakowa, Łowicza, Poznania, Rzeszowa i Warszawy zgromadziło się, by dzielić się swoim doświadczeniem i innowacyjnymi metodami pracy z różnych przedmiotów: fizyki, chemii, biologii, przyrody, historii, języków obcych, wychowania fizycznego, pedagogiki i katechezy. Łącznie odbyło się 21 warsztatów.
Nauczyciele nie szczędzili sił w przekazywaniu swoich pomysłów i różnorodności w podejściu do prowadzonych przedmiotów. Można było się dowiedzieć, jak tworzyć zadania, jak w atrakcyjny sposób sprawdzać wiedzę czy przygotować do Matury 2023. Wśród prezentowanych metod nie zabrakło tych nowatorskich – SUMMEM (opracowanej przez pijarów z Hiszpanii) oraz IBSE (Inquiry Science Education). Nauka przez zabawę i doświadczenie jest niewątpliwą drogą do sukcesu a potwierdzali to nauczyciele prezentujący gry dydaktyczne i językowe, a także eksperymenty. Zaangażowanie uczniów pozwala uczniom być również ich twórcami. W te słowa fantastycznie wpisują się lekcja historii w wykorzystaniem dramy czy tworzeniem żywego obraz. Pedagodzy zaproponowali sprawdzone metody rozwiązywania konfliktów w szkole z nawiązaniem do asertywności, kooperatywności i metody dwóch wygranych. Nauczyciele wychowania fizycznego przedstawili ciekawe gry i zabawy zespołowe wywodzące się z innych krajów, elementy fitnessu podczas lekcji wf-u, a także warsztat z zakresu treningu mentalnego. Ciekawym pomysłem był pomysł pacynkowych rekolekcji, który skierowany był dla katechetów, a także spotkanie starające się odpowiedzieć na pytanie: Jak mówić młodym o Kościele.
Nie sposób wymienić wszystkie warsztaty i zakres ich tematyki. Każdy mógł coś odpowiedniego dla siebie, co pozwoli rozwinąć i poszerzyć horyzonty pracy z uczniami i na nowo spojrzeć na metodykę pracy. Frekwencja i zaangażowanie nauczycieli pokazuje, że potrzebujemy w naszym pijarskim gronie takich spotkań, bo możemy się dzielić naprawdę innowacyjnymi pomysłami wspierającymi edukację dzieci i młodzieży w naszych szkołach.
MK