4. Pijarskie Spotkanie Edukacyjne

4. Pijarskie Spotkanie Edukacyjne

Za nami 4. Pijarskie Spotkanie Edukacyjne, które odbywało się w dniach 14-15 marca 2024 r. w Pijarskiej Szkole Podstawowej im. o. Józefa Kalasancjusza w Rzeszowie. Przyjechało ponad 80 nauczycieli z naszych szkół w Bolesławcu, Łowiczu, Krakowie, Katowicach, Poznaniu, Warszawie oraz Rzeszowie.  

Każdego roku warsztaty prowadzone są przez nauczycieli z naszych szkół, dla naszych nauczycieli. Tak było również w tym roku. Tematyka warsztatów koncentrowała się na czterech przedmiotach: języku polskim, języku angielskim, matematyce, informatyce oraz nauczaniu wczesnoszkolnym i duszpasterstwie szkolnym. 

Spotkanie rozpoczęło się w czwartkowy wieczór w Domu Diecezjalnym Tabor, w którym gospodarze z Rzeszowa przygotowali integrację dla wszystkich uczestników. Wspólnymi siłami namalowali obrazy św. Józefa Kalasancjusza z dzieckiem.

Same warsztaty rozpoczęły się od wspólnej Eucharystii w kaplicy szkolnej w pijarskiej szkole, której przewodniczył o. Jarosław Pabian, Asystent Prowincjalny ds. edukacji formalnej. W swoim kazaniu o. Jarosław przypomniał, że bycie uczniem i uczennicą Jezusa, to nie tylko słuchanie Jego słów, ale dzielenie się tym, czego się nauczyliśmy. — Jezus bardziej niż słowami przyciąga przykładem mówił— Warto zadać sobie to pytanie, jak to jest z moim przykładem, do czego jest mi bliżej: czy do tych, którzy chcieli zmian siłą, czy tych, którzy robili to z miłością do innych. Mam nadzieję, że skorzystacie i będziecie się dzielić tym, czego tutaj doświadczycie zakończył. 

Nauczyciele mogli wybrać warsztaty spośród następujących propozycji: 

  • Tajne receptury na omówienie lektury, Magdalena Bulira
  • Debaty oksfordzkie, Krzysztof Witczak
  • Bieg po(d)dyktando polonistki, Ewa Żukowska-Śliwa
  • Generatory w pracy nauczyciela języka angielskiego - tworzymy atrakcyjne pomoce, Dorota Banasiak
  • Ozoboty - czyli co? Kodowanie na języku angielskim, Anna Krasuska
  • Uczeń zdolny - radość czy utrapienie? Sposób na organizację pracy z uczniem zdolnym, Agnieszka Kotowska
  • Ukulele - instrument, na którym za chwilę zagram sam!, Karolina Stachowiak 
  • Jak uniknąć przeładowania ucznia wiedzą, Kinga Drozd i Maria Stachura-Sołtys
  • Matematyka inaczej, Fatima Argasińska i Anna Machnicka
  • Matematyka dla dzieci, o. Sławomir Dziadkiewicz
  • Siedem sposobów na powtórkę materiału przed maturą, Marta Kostyk
  • Jak sztuczna inteligencja może pomóc nauczycielom w planowaniu i prowadzeniu zajęć, Renata Staśko
  • InstaKod dla szkół - dobro łączące matematykę z informatyką, Tomasz Stachowicz
  • Modlitwa nieustanna w szkole, o. Dominik Bochenek

Nauczyciele prowadzący warsztaty nie tylko podzielili się swoim doświadczeniem w pracy, ale również przygotowywanymi materiałami, pomysłami, które można wykorzystać na lekcjach. Uczestnicy sami mogli często przetestować metody, zadania czy przedstawiane programy. Forma prowadzenia pozwalała również na wymianę doświadczeń, zadawanie pytań i wspólną dyskusję na forum grupy, a także pomiędzy spotkaniami. 

Te coroczne spotkania mocno wpisują się w fundamentalne idee szkół pijarskich, w których istotnym elementem jest realizowanie zaleceń nowoczesnej dydaktyki, a także wspólne posłannictwo, jakim jest praca w szkole pijarskiej.  

MK