Za nami 4. Pijarskie Spotkanie Edukacyjne, które odbywało się w dniach 14-15 marca 2024 r. w Pijarskiej Szkole Podstawowej im. o. Józefa Kalasancjusza w Rzeszowie. Przyjechało ponad 80 nauczycieli z naszych szkół w Bolesławcu, Łowiczu, Krakowie, Katowicach, Poznaniu, Warszawie oraz Rzeszowie.
Każdego roku warsztaty prowadzone są przez nauczycieli z naszych szkół, dla naszych nauczycieli. Tak było również w tym roku. Tematyka warsztatów koncentrowała się na czterech przedmiotach: języku polskim, języku angielskim, matematyce, informatyce oraz nauczaniu wczesnoszkolnym i duszpasterstwie szkolnym.
Spotkanie rozpoczęło się w czwartkowy wieczór w Domu Diecezjalnym Tabor, w którym gospodarze z Rzeszowa przygotowali integrację dla wszystkich uczestników. Wspólnymi siłami namalowali obrazy św. Józefa Kalasancjusza z dzieckiem.
Same warsztaty rozpoczęły się od wspólnej Eucharystii w kaplicy szkolnej w pijarskiej szkole, której przewodniczył o. Jarosław Pabian, Asystent Prowincjalny ds. edukacji formalnej. W swoim kazaniu o. Jarosław przypomniał, że bycie uczniem i uczennicą Jezusa, to nie tylko słuchanie Jego słów, ale dzielenie się tym, czego się nauczyliśmy. — Jezus bardziej niż słowami przyciąga przykładem — mówił. — Warto zadać sobie to pytanie, jak to jest z moim przykładem, do czego jest mi bliżej: czy do tych, którzy chcieli zmian siłą, czy tych, którzy robili to z miłością do innych. Mam nadzieję, że skorzystacie i będziecie się dzielić tym, czego tutaj doświadczycie — zakończył.
Nauczyciele mogli wybrać warsztaty spośród następujących propozycji:
Nauczyciele prowadzący warsztaty nie tylko podzielili się swoim doświadczeniem w pracy, ale również przygotowywanymi materiałami, pomysłami, które można wykorzystać na lekcjach. Uczestnicy sami mogli często przetestować metody, zadania czy przedstawiane programy. Forma prowadzenia pozwalała również na wymianę doświadczeń, zadawanie pytań i wspólną dyskusję na forum grupy, a także pomiędzy spotkaniami.
Te coroczne spotkania mocno wpisują się w fundamentalne idee szkół pijarskich, w których istotnym elementem jest realizowanie zaleceń nowoczesnej dydaktyki, a także wspólne posłannictwo, jakim jest praca w szkole pijarskiej.
MK