Możesz tak wiele, czyli jakie masz możliwości włączenia się w dzieło pijarskie?
Czym są tzw. cztery sposoby przynależności, zespoły misji współdzielonej (integracji charyzmatycznej), Pijarskie Wspólnoty Wiary oraz Bractwo Szkół Pobożnych? – wszystkie wymienione rzeczywistości to konkretne propozycje "włączenia się" w dzieło i w Szkoły Pobożne (Zakon), które pijarzy kierują do świeckich, zapraszając ich do wspólnego naśladowania Jezusa Chrystusa i wypełniania otrzymanego powołania życiowego.
Relacje, jakie wiążą osobę świecką zaangażowaną w dziele pijarskim z samymi pijarami i całym Zakonem, definiowane są jako tzw. "sposoby przynależności",, czyli sposoby włączenia w dzieło pijarskie, zżycia z nim i realizowania posłannictwa edukacyjnego. W zależności od czasu zaangażowania w misję pijarską, osobistej identyfikacji z dziełem, odczytania i zaakceptowania możliwości, jakie wypływają z pracy edukacyjnej, różny jest poziom tożsamości wychowawcy pijarskiego i różny stopień jego identyfikacji z tym, co pijarskie. Dokumenty zakonne nakreślają cztery sposoby przynależności nazywając je następująco:
- współdziałanie
- uczestnictwo
- integracja charyzmatyczna
- integracja charyzmatyczna i prawna
Współdziałanie
Relacje nazwane "współdziałaniem" odnoszą się do osób, które w jakikolwiek sposób włączone są w dzieło pijarskie, zwłaszcza w okresie początkowym. Winny one być otwarte na misję pijarską, pozytywnie ją postrzegać. Przed osobami, dla których "współdziałanie" jest pierwszym sposobem ich obecności w dziele stawiane są określone cele. Osoby te winny:
- pogłębiać w sobie powołanie do pracy wychowawczej
- wypracowywać poczucie przynależności do dzieła pijarskiego, w które są włączone
- dbać o relacje międzyosobowe, które umożliwią wzajemne dzielenie się własnym doświadczeniem
- podejmować współodpowiedzialność i współpracę w środowisku dzieła pijarskiego
- w życiu i swym postępowaniu kierować się wiarą i dbać o jej rozwój.
Uczestnictwo
Natura tego sposobu przynależności polega na tym, że osoba wychowawcy/nauczyciela – odczuwając więź z Zakonem – akceptuje w sposób otwarty wychowawczą linię pijarską, czyli kalasantyński styl edukacyjny oraz jest świadkiem Ewangelii w swoim życiu i w pracy.
Przed osobami, których stopień związania z dziełem pijarskim można nazwać uczestnictwem, stawiane są określone cele. Osoby te mają:
- znać i pogłębiać wiedzę na temat misji pijarskiej
- czuć się współodpowiedzialnymi za Szkoły Pobożne, mając szerszą wizję misji, nie ograniczając się jedynie do elementów własnej konkretnej aktywności
- należeć do grupy lub wspólnoty, w której osoba ma możliwość umacniać, formować i rewidować swoją wiarę i powołanie
- przeżywać misję pijarską, łącząc edukację i ewangelizację, wiarę i kulturę, pobożność i naukę (pietas et litterae)
- pobudzać i rozwijać świadomość eklezjalną.
Integracja charyzmatyczna
O tym, dalece pogłębionym, stopniu przynależności do Szkół Pobożnych można mówić w przypadku osób, które:
a) uczestniczyły i nadal uczestniczą w osobistym procesie kształtowania dojrzałości chrześcijańskiej i kalasantyńskiej, w konsekwencji czego żyją charyzmatem kalasantyńskim (duchowością, misją i życiem braterskim)
b) są członkami Bractwa (stowarzyszenia wiernych) lub pijarskiej wspólnoty chrześcijańskiej (w Polskiej Prowincji Zakonu Pijarów są to Pijarskie Wspólnoty Wiary)
c) w sposób indywidualny i wspólnotowy rozeznały swoje świeckie powołanie pijarskie.
Ci wychowawcy, którzy integrację charyzmatyczną przyjęli jako fundamentalną część swojej drogi duchowej i edukacyjnego zaangażowania, winni troszczyć się o podtrzymanie bądź osiągnięcie następujących celów:
- wzrastać i dojrzewać w wierze, uczestnicząc w pijarskiej wspólnocie chrześcijańskiej i pogłębiając przynależność do Kościoła lokalnego
- doprowadzić do tego, by Bractwo (stowarzyszenie wiernych) i pijarskie wspólnoty chrześcijańskie wytworzyły własną strukturę organizacyjną
- poprzez pijarską wspólnotę chrześcijańską, niezależnie od tego, czy jest jedyną czy też komplementarną drogą przynależności do Kościoła lokalnego, gwarantować dojrzałość w wierze tych, którzy do niej należą
- w sposób właściwy świeckim, czyli wychodząc od znaczenia konsekracji chrzcielnej, żyć charyzmatem Szkół Pobożnych, a intuicje Kalasancjusza czynić własnymi
- gwarantować instytucjonalnie obiektywność i wiarygodność integracji w charyzmacie pijarskim, przezwyciężając, postawy subiektywne i dyskusyjne.
Integracja charyzmatyczna i prawna
Ta forma przynależności, czyli relacja między wychowawcą a dziełem/Szkołami Pobożnymi, odnosi sie do osób, które żyją charyzmatem pijarskim i wiążą się z Zakonem w sposób prawny na płaszczyźnie cywilnej i kanonicznej. Ci którzy mają zobowiązania względem rodziny lub powinności innego typu, muszą rozeznać swoją konkretną sytuację i – zanim dojdzie do zawarcia umowy o charakterze prawnym – otrzymać pisemną zgodę osoby lub osób, z którymi są związane.
W ramach integracji charyzmatycznej i prawnej dochodzi do osiągnięcia następujących celów i założeń:
- czasowego związania ze Szkołami Pobożnymi węzłem prawnym, co prowadzi do pogłębienia własnego wyboru życia w stanie świeckim
- związek prawny może być wyrażony publicznie i może być odnawiany przez czas nieokreślony, jeśli nie ma przeszkód
- osoba związana integracją prawną, zdając sobie sprawę z własnej tożsamości wypływającej z powołania i wiedząc, czym jest stan życia świeckiego, realizuje zadania wynikające z umowy prawnej, mając na uwadze opcję na rzecz ubogich i proponując własną dyspozycyjność
- bezpośrednią formą wyrazu integracji prawnej jest uczestniczenie w jakimś dziele lub długoterminowym projekcie.
Powyższe cztery sposoby przynależności dają możliwość bardzo zróżnicowanego – według osobistych możliwości, pragnień oraz poczynionego rozeznania – włączenia się w posłannictwo pijarskie powiązane z przeżywaniem osobistej drogi wiary.
Szczególną i bardzo pożądaną formą integracji charyzmatycznej jest zawiązanie przez grupę osób Pijarskich wspólnot chrześcijańskich, zwanych także Zespołami misji współdzielonej.
Na ten temat można szczegółowo przeczytać w dokumencie Kongregacji Generalnej pt. "Uczestniczyć w Szkołach Pobożnych" - [pobierz plik].
W dziełach prowadzonych przez Polską Prowincję Zakonu Pijarów wspólnoty chrześcijańskie, o których mowa w przypadku integracji charyzmatycznej i do których nawiązuje w/w dokument w punktach 10-18, noszą nazwę Pijarskich Wspólnot Wiary.
Czym są Pijarskie Wspólnoty Wiary i na czym polega formacja w nich, wyjaśnia tekst noszący tytuł "Zaproszenie do formacji Pijarskiej Wspólnocie Wiary" - [pobierz plik].
Formacja podjęta w Pijarskiej Wspólnocie Wiary może zostać zwieńczona – choć nie musi – decyzją, podejmowaną zawsze indywidualnie, o przystąpieniu do Bractwa Szkół Pobożnych. Krok ten oznacza, że świecki współpracownik pijarski pragnie jeszcze mocniej oddać się misji kalasantyńskiej, żyć duchowością pijarską i trwać we wspólnocie.
Czym jest Bractwo, jaka jest tożsamość jego członków, w czym wyraża się misja Bractwa i jaka jest struktura organizacyjna – wyjaśnia to dokument Kongregacji Generalnej pt. "Bractwo Szkół Pobożnych" - [pobierz plik].
Wszystkie wyżej podane formy uczestniczenia osoby świeckiej w tym, co nazywamy charyzmatem pijarskim, a więc współpraca, uczestnictwo, integracja charyzmatyczna, obecność w Pijarskich Wspólnotach Wiary, przynależność do Bractwa Szkół Pobożnych, stwarzają przed osobami świeckimi wyjątkowe możliwości identyfikacji z dziełem i są sposobem dzielenia się przez Zakon posiadanym bogactwem z tymi, którzy wspierają zakonników w kontynuowaniu dzieła św. Józefa Kalasancjusza. Wspieranie to może stać się sposobem wypełniania ich osobistego powołania życiowego, wzrostu w wierze, osadzenia w konkretnej, uznanej przez Kościół duchowości oraz doświadczania wspólnoty będącej odzwierciedleniem szerokiej wspólnoty Kościoła.